
Glädje och delaktighet på nätet
Målsättning
Eleven inser vilka saker på nätet som är viktiga och meningsfulla för hen och vilka saker som ger hen glädje och upplevelsen av att tillhöra en grupp. Eleverna får utrymme att prata om de saker som är viktiga för dem och som ger dem glädje då de använder nätet.
Tillbehör
Tavla och tusch / krita
Anvisning för grupparbeten (pdf) som projiceras på väggen
Alternativ 1: Digitalt genomförande av grupparbetet
- Digitala enheter: en per grupp om fyra personer
- Nödvändiga program: ordbehandlings- eller redigeringsprogram (beror på vald implementeringsmetod)
Alternativ 2: Genomförande av grupparbetet till pappers
- Papper, pennor och hobbyartiklar
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen: K1, K2, K3, K4, K5, K7
Lektionsplanen passar bra att kombineras med lektionsplanen Digitalt fotspår: Apparna samlar in information.
Bakgrundsinformation för läraren
Se till att det är en trygg atmosfär i klassen, där alla elever kan känna sig bekväma med att dela med sig av sina tankar.
Det finns många former av delaktighet och inkludering på nätet (se exempelsvar i Inledningsuppgiften nedan) och det är bra att försöka göra eleverna medvetna om dessa under lektionens gång.
För många elever kan en social medieplattform eller ett spel vara en stor del av livet. Det är en meningsfull upplevelse att kunna prata om det och visa sina styrkor genom det. I gruppuppgiften är det viktigt att låta eleverna så fritt som möjligt få välja ämne och metod för genomförandet. Bestäm i förväg vilka implementeringsmetoder som är möjliga i just din klass:
digital, till exempel affisch gjord på tablett
en kort video, vars format är ett som används för att publicera videon på sociala medier
pappersaffisch
muntlig presentation
OBS! Det lönar sig att ta reda på apparnas åldersgränser i förväg.
Om du vill kan du bekanta dig med lärarens bakgrundsmaterial relaterat till ämnet före lektionen.
01
Inledning: delaktighet på nätet
10 min
Uppgiftens förlopp
Först diskuterar klassen, under ledning av läraren, följande tema: vilka saker har under den senaste tiden fått eleverna på speciellt bra humör på sociala medier eller då de spelat?
Exempel på svar
känslan av att man lyckats med något ensam eller tillsammans med andra.
upplevelsen av gemenskap med bekanta och kanske även med främlingar. Till exempel om man delat viktiga stunder och har gemensamma intressen.
att ha blivit sedd och hörd i en gemenskap eller grupp som är viktig för en själv.
att kunna påverka saker som är viktiga för en själv.
innehåll som är roligt eller skapar glädje (videon, memes ...).
självförverkligande genom att man skapat något.
Därefter ställer läraren frågor som eleverna besvarar med sin tumme
(ja = tummen upp, nej = tummen ner, något däremellan = tummen åt sidan):
Känner du att du är en del av en grupp (till exempel en grupp vänner, en spelgrupp eller en hobbygrupp) på sociala medier eller i spel?
Kan du påverka saker som är viktiga för dig i spelet/sociala medieplattformen?
Känner du att man lyssnar på dina tankar i sociala medier/spel?
Slutligen diskuterar klassen svaren med frågor som:
Vilka är de saker som får en att känna att man tillhör en grupp på nätet?
Hur kan man påverka saker som är viktiga för en själv i sociala medier och spel?
02
Grupparbete:
planering för presentation av spel/someplattform
20 min
Uppgiftens förlopp
Först listar eleverna på tavlan olika sociala medieplattformar och spel som de använder.
Under lärarens ledning talar klassen kort om var och en av de nämnda plattformarna och spelen, så att alla vet vad de handlar om.
Klassen delas upp i grupper om ca 4 personer. Om möjligt kan eleverna själva bestämma grupperna. Det är också möjligt att utföra uppgiften självständigt.
Varje grupp väljer en someplattform eller ett spel som de gör en presentation om på valfritt sätt. Slutprodukten ska vara sådan att den kan presenteras kort (ett par minuter) i slutet av lektionen. I presentationen svarar gruppen på frågorna i dokumentet Anvisning för grupparbete (pdf), som ska projiceras synligt för hela klassen:
För vem passar plattformen?
Vad gör man eller delar man där?
Vilka saker där gör er glada och får er på gott humör?
Vad kan man lära sig där?
Är man där offentligt, så att alla kan se, eller är man där endast med bekanta?
Är man där med sitt eget namn eller så att användaren inte avslöjar sitt namn?
03
Presentation av grupparbeten
15 min
Uppgiftens förlopp
I slutet av lektionen presenterar grupperna sina arbeten för hela klassen. Frågorna som grupperna ska besvara i sina arbeten speglas fortfarande på tavlan.
04
Återkoppling
1 min