
Åk 5
Toppen-testet för femteklassister
Toppen-testet är ett enkelt och roligt sätt att ta reda på och stärka dina elevers kunskaper och färdigheter inom digitalt välmående och säkerhet.
Det interaktiva testet som genomförs under en lektion tar eleverna till viktiga frågor i deras digitala vardag. Som lärare får du ett sammandrag av resultaten för din klass samt rekommendationer och materialtips som grundar sig på resultaten.
Eleverna får konkreta verktyg i Toppen-testet för till exempel följande situationer:
En balanserad användning av digitala enheter
Digital säkerhet och nätmobbning
Hur man skyddar sin integritet
Hur man identifierar opålitlig information
Den jättepopulära Toppen-dagen är här igen!
Under Veckan för digital säkerhet den 30.9-4.10 firas Toppen-dagen i skolorna! Syftet med dagen är att inspirera femteklassister att lära sig mera om viktiga teman som berör digitalt välmående och nätsäkerhet.
Du kan välja den lämpligaste tidpunkten under Veckan för digital säkerhet för att ta i bruk materialet med eleverna.
Anmäl din klass senast torsdagen den 26.9.2024!
"Mycket nödvändigt."
"Ett bra verktyg för att hantera digitala frågor."
"Motiverande för eleverna."
Lärares respons om Toppen
Så här fungerar Toppen
Toppen är en gratis, säker och lättanvänd tjänst. Efter registreringen kan du direkt öppna testet för dina elever.
03
Instruera
Instruera eleverna att svara på testet självständigt. Om man inte har tillräckligt med tid för att fylla i testet kan man avbryta och fortsätta senare.
04
Granska resultaten
Granska sammandraget av klassens resultat.
Eleverna får också en rapport över sina egna resultat.
-
Toppen är inte ett prov eller en tävling – tjänsten hjälper eleverna att reflektera över situationer och praxis i den digitala vardagen samtidigt som den ger information för att stöda undervisningen och planeringen.
Genom att svara på testet stöder klassen Rädda Barnen i en riksomfattande datainsamling. Den förståelse som uppstår bidrar till att bra beslut som motsvarar aktuella behov fattas, och till att nya tjänster och verksamhetsmetoder utvecklas.
Undersökningen samlar inte in några personuppgifter om eleverna och en enskild elev kan inte identifieras. Frågorna handlar om vardagliga situationer och kartlägger elevernas förståelse av dem och förmåga att agera i dem.
-
Barnet kan ge sin e-postadress om hen vill, och får då en rapport över sina Toppen-resultat till sin e-post.
Denna e-postadress används endast för att skicka rapporten och lagras aldrig någonstans.
Elevens rapport innehåller återkoppling och konkreta tips om barnets digitala kompetens. Barnets feedback baseras på hans/hennes svar på testet.
Uppmuntra dina elever att visa rapporten hemma och utforska dess tips tillsammans med sin vårdnadshavare!
-
Toppen-teamet arbetar ständigt med att se till att olika typer av elever kan använda Toppen på ett smidigt sätt.
Det senaste tillskottet till Toppen är en avbrottsfunktion, som gör att du kan avbryta besvarandet av en enkät och återkomma till den senare.
Det innebär att även elever som behöver mer tid på sig för att fylla i enkäten får bästa möjliga upplevelse av Toppen.
Om en elev vill avbryta enkäten anger eleven sin e-postadress, som sedan används av Toppen för att skicka en personlig kod som gör det möjligt för eleven att fortsätta där han eller hon slutade.
Elevens e-postadress används endast för att skicka koden och lagras inte någonstans.
Observera att om läraren stänger frågeformuläret från lärarens tjänst kommer eleven inte att kunna återvända till samma testet.
