Lärare / Åk 0-2 material / Vi är snälla på nätet

Vi är snälla på nätet
Digital kompetens inom småbarnspedagogiken
-
Barnet uppmuntras att dela med sig av sina erfarenheter i digitala tjänster.
Barnet bekantar sig med säkert beteende i digitala tjänster.
Barnet lär sig grundprinciperna för tryggt agerande.
Barnet lär sig hur man ska agera om man stöter på ett problem i en digital tjänst.
Målsättning
Barnen övar på att sätta sig in i andras situationer och att kommunicera på ett ansvarsfullt sätt.
Barnet lär sig hur man kan agera om man hamnar i en situation där någon blir retad eller mobbad.
Material
Papper och penna för rituppgiften.
Bakgrundsinformation för läraren
Alla barn har inte nödvändigtvis tillgång till internet eller digitala enheter hemma eller på fritiden. Det är viktigt att skapa en känsla hos barnen att det inte är något fel om digitala enheter eller deras användning inte är bekanta för dem. Betona att vi lär oss om enheterna tillsammans.
Du hittar mer information om temat i lärarens bakgrundsmaterial.
  15 min
01
Uppvärmning: Att vara vänlig mot andra
Användningsanvisning
Samla barnen i en ring. Berätta att ni idag ska prata om hur man kan vara vänlig mot varandra. Ni kommer också att prata om mobbning.
Hitta tillsammans något vänligt att säga om er grupp, till exempel: "Vi är roliga."
Diskutera med barnen om hur det känns när någon ger en komplimang och är vänlig.
Diskutera vad det betyder att vara vänlig mot andra. Exempel:
Vi pratar vänligt med varandra
Vi säger inte fula saker eller retar varandra.
Vi tar med andra i leken.
Om det blir bråk, löser vi det tillsammans med hjälp av en vuxen.
  10 min
02
En berättelse om mobbning
Användningsanvisning
Berätta följande berättelse för barnen. Du kan också välja att spela upp den tillsammans med en annan vuxen.
Onni kommer till förskolan på morgonen. Han är väldigt glad. Onni har fått en fin dinosaurieleksak och vill berätta om den för de andra. När Onni börjar berätta om dinosaurien för de andra, grimaserar ett av barnen i förskolan och säger att dinosaurier är jättedumma! Hen säger till de andra att Onni är helt dum som gillar dinosaurier. Hen har redan retat Onni i flera dagar.
Gör en omröstning: hur många tycker att det här var mobbning?
Diskutera om vad mobbning är. Vilka exempel på mobbning kan ni komma på?
Hur tror ni att Onni kände sig när kompisen sa något dumt till honom?
Hur tror ni att barnet som sa något dumt kände sig? Varför tror ni att hen sa så?
Påminn barnen: Det är alltid viktigt att berätta för en vuxen om någon retas eller mobbar.
  15 min
Rituppgift, ett tråkigt meddelande till mobilen
03
Användningsanvisning
Dela ut papper och pennor till barnen. Berätta att ni tillsammans ska rita en bild som handlar om att någon blir illa behandlad.
Berätta att Mira har fått ett obehagligt meddelande på sin mobil. Be barnen rita en bild av Mira som tittar på det obehagliga meddelandet.
Som stöd för ritandet, ställ frågor som: Vad kan det stå i meddelandet? Finns det ord, bilder eller emojis? Hur tror ni att Mira känner sig när hon får meddelandet? Är det okej att skicka elaka meddelanden?
OBS! Om ni vill kan ni diskutera i stället för att rita.
Be eleverna visa sina bilder för dig när de har ritat klart. Följ upp med en avslutande diskussion om vad som hände i situationen.
Avslutande diskussion
Berätta följande för barnen om nätmobbning:
Mobbning kan ske både ansikte mot ansikte och på nätet.
Den som blir mobbad blir jätteledsen. Det är inte okej att mobba.
Det är aldrig den som blir mobbad som har gjort fel.
Om någon retar eller mobbar dig ska du alltid berätta till en trygg vuxen. Om du får ett otrevligt meddelande ska du visa meddelandet till en vuxen.
  5 min
Gemensam avslutning
04
Användningsanvisning
Om det finns tid kvar, kan ni säga den här avslutningsramsan tillsammans.
Vi är snälla mot varann,
hjälper till så gott vi kan.
Säger stopp när nåt känns fel,
för att alla ska må väl!
  1 min