Lärare / Åk 0-2  material / Barn har rätt till information

Barn har rätt till information

Digital kompetens inom småbarnspedagogiken

    • Diskussion om teknikens betydelse i barns liv

    • Utforska barnens digitala värld och aktuella fenomen

    • Berika barnens fantasi och leka med möjligheterna i digitala miljöer

Målsättning

  • Att stärka barns kritiska medieläskunnighet

  • Att hjälpa barnen att känna igen att allt på nätet inte är sant.

Material

Bakgrundsinformation för läraren

Alla barn har inte nödvändigtvis tillgång till internet eller digitala enheter hemma eller på fritiden. Det är viktigt att skapa en känsla hos barnen att det inte är något fel om digitala enheter eller deras användning inte är bekanta för dem. Betona att vi lär oss om enheterna tillsammans.

Du hittar mer information om temat i lärarens bakgrundsmaterial.

01

Uppvärmning: Vad är barnets rättigheter?

  15 min

Användningsanvisning

  1. Börja med att sitta i ring. Fråga om någon hört om barnets rättigheter.

  2. Berätta att syftet med barnets rättigheter är att skydda barns goda liv.

  3. Berätta att barnets rättigheter gäller alla barn och att det är de vuxnas uppgift att se till att rättigheterna förverkligas.

  4. Ge exempel på barnets rättigheter:

Rätt till lek: Vuxna ska se till att du har tid för roliga och trygga lekar.

Rätt till vila: Vuxna ska se till att du får tillräckligt med sömn. (t.ex. en viss tid för läggdags)

Rätt till information: Vuxna ska se till att barn får information som är viktig för dem t.ex. från nyheterna, böcker, tv:n eller nätet.

02

Barnets rätt till information

  10 min

Användningsanvisning

  1. Sätt er i ring. Berätta för barnen att ni idag ska lära er om information som finns på nätet.

  2. Diskutera först kort följande frågor: Vad är information? Vad är nätet? Hurdan information finns det på nätet?

  3. Berätta att all information som finns på nätet inte är sann. På nätet finns det också information som lurar. Det är viktigt att alltid berätta för en trygg vuxen om man tror att något på nätet inte stämmer.

  10 min

03

Leo och den märkliga videon på nätet

Användningsanvisning

Läs Leos berättelse för gruppen. Visa bilder 1, 2 och 3 som bildstöd under berättelsens gång.

Leo är ett piggt barn som går i förskolan. En dag ser Leo en video på nätet där det sägs att alla barn i Finland får 100 kg chokladgodis till jul. Leo blir jätteglad eftersom han älskar choklad. Nästa dag berättar Leo nyheten för alla andra barn i förskolan, men de tror inte på honom. Leo tittar på videon tillsammans med sin mamma, och mamma berättar att videon inte är sann.

Diskutera tillsammans:

  1. Hur tror du Leo känner sig då han får veta att han inte kommer att få chokladgodis?

  2. Skulle man kunna se sådan här felaktig information på riktigt?

  3. Det finns mycket felaktig information på nätet. Ibland är en video eller något annat innehåll tänkt som ett skämt, men det är inte alltid lätt att förstå att det är ett skämt.
    Ibland försöker någon få många visningar genom att överdriva eller ljuga.

  4. Har någon sett något som inte är sant? Har någon sett något som inte är sant på nätet?

  5. Det är alltid bra att berätta för en vuxen om du ser information som känns misstänkt.

  10 min

Frågesport om trygghet

04

Användningsanvisning

Avsluta med en frågesport om lektionens innehåll

  1. Sätt er i en ring på golvet.

  2. Berätta att du kommer att läsa upp påståenden och att barnen får säga om de håller med eller inte.

  3. Förklara för barnen att om de håller med, ska de resa sig upp. Om de inte håller med, ska de sitta kvar. Om det finns barn i gruppen med rörelsehinder, kan de istället visa med tummen upp eller tummen ner.

    Påstående 1: Det lönar sig att aldrig berätta personlig information om sig själv till främmande människor.
    Svar: Stig upp (sant).
    Prata inte med okända personer och ge dem inte någon information om dig själv. Berätta alltid för en vuxen om någon okänd försöker prata med dig.

    Påstående 2: Allt som finns på nätet är sant.
    Svar: Sitt kvar (falskt).
    Det finns mycket information på nätet som inte är sann. Därför är det viktigt att man inte litar på allt man ser på nätet.

    Påstående 3: Om något på nätet känns misstänkt eller skrämmande, är det alltid bra att berätta för en vuxen.
    Svar: Stig upp (sant).
    Det är de vuxnas uppgift att hjälpa. Vuxna kan trösta och hjälpa till i svåra situationer. Du förtjänar att få hjälp!

    Påstående 4: Ingen vill lura barn på nätet.
    Svar: Sitt kvar (falskt).
    Det finns människor som försöker lura barn på nätet. Därför är det väldigt viktigt att vara försiktig.

    Påstående 5: Om något låter för bra för att vara sant, är det klokt att vara försiktig.
    Svar: Stig upp (sant).
    Oftast lovar bedragare saker som låter väldigt bra, till exempel pris eller belöningar. Då är det inte alltid lätt att misstänka att det kan vara ett bedrägeri.

  1 min

Återkoppling

05