Lärare / Åk 0-2 material / Barn har rätt till trygghet

Barn har rätt till trygghet
Digital kompetens inom småbarnspedagogiken
-
Barnet uppmuntras att dela med sig av sina erfarenheter från digitala tjänster.
Initiativ som rör barnens digitala värld diskuteras.
Mål
Barnet lär sig om sina egna rättigheter.
Barnet lär sig grunderna i säkerhetsfärdigheter på nätet.
Material
Pennor
Papper för rituppgiften
Att skriva ut eller visa från skärm : Bilden Vad får mig att känna mig trygg.
Bakgrundsinformation för läraren
Alla barn har inte nödvändigtvis tillgång till internet eller digitala enheter hemma eller på fritiden. Det är viktigt att skapa en känsla hos barnen att det inte är något fel om digitala enheter eller deras användning inte är bekanta för dem. Betona att vi lär oss om enheterna tillsammans.
Du hittar mer information om temat i lärarens bakgrundsmaterial.
  15 min
01
Uppvärmning: Vad är barnets rättigheter?
Användningsanvisning
Börja med att sitta i ring. Fråga om någon hört om barnets rättigheter.
Berätta att syftet med barnets rättigheter är att skydda barns goda liv.
Berätta att barnets rättigheter gäller alla barn och att det är de vuxnas uppgift att se till att rättigheterna förverkligas.
Ge exempel på barnets rättigheter:
Rätt till lek: Vuxna ska se till att du har tid för roliga och trygga lekar.
Rätt till vila: Vuxna ska se till att du får tillräckligt med sömn. (t.ex. en viss tid för läggdags)
Rätt till trygghet: Det är de vuxnas ansvar att skydda barn från skrämmande eller farliga saker, till exempel genom att övervaka vilka videor barnen får titta på surfplattan.
  10 min
02
Trygghetskänsla: rituppgift
Användningsanvisning
Ge barnen pennor och papper. Be dem rita saker som får dem att känna sig trygga. Om uppgiften känns svår kan du ge exempel för att hjälpa dem komma igång.
OBS! Ni kan också välja att göra uppgiften som en gemensam diskussion. Som stöd i samtalet kan ni använda bilden "Vad får mig att känna mig trygg?" Skriv ut bilden eller visa den på en skärm.
Gå igenom teckningarna tillsammans och prata om dem.
Påminn barnen om att det alltid är bra att berätta för en vuxen de känner om något känns skrämmande.
  10 min
Säker användning av mobiltelefon och surfplatta
03
Användningsanvisning
Diskutera en stund om vad barn brukar göra eller titta på med mobiltelefonen eller surfplattan.
Vilka regler och begränsningar använder vuxna för att skydda barnens trygga användning av digitala enheter?
Vad tycker barnen om dessa regler?
Prata också om vilka läskiga saker man kan stöta på när man använder mobil eller surfplatta.
Påminn barnen om att de alltid ska berätta för en vuxen om de ser något som känns skrämmande.
  10 min
Frågesport om trygghet
04
Användningsanvisning
Avsluta med en frågesport om lektionens innehåll
Sätt er i en ring på golvet.
Berätta att du kommer att läsa upp påståenden och att barnen får säga om de håller med eller inte.
Förklara för barnen att om de håller med, ska de resa sig upp. Om de inte håller med, ska de sitta kvar. Om det finns barn i gruppen med rörelsehinder, kan de istället visa med tummen upp eller tummen ner.
Påstående 1: Om du ser något skrämmande på en enhet, som en läskig video, är det alltid bra att berätta för en vuxen.
Svar: Stig upp (sant). Det är de vuxnas uppgift att hjälpa. Vuxna kan trösta och hjälpa till i svåra situationer. Du förtjänar att få hjälp!
Påstående 2: Det lönar sig att prata med främmande människor på nätet
Svar: Sitt kvar (falskt). Du ska aldrig prata med okända personer på nätet. Det är jätteviktigt att vara försiktig!
Påstående 3: Spel och program har åldersgränser för att skydda barn.
Svar: Stig upp (sant). Syftet med åldersgränser är att skydda barn, till exempel från videor som kan vara för skrämmande eller obehagliga.
Påstående 4: Det är roligt att använda telefonen eller tabletten, så länge vuxna ser till att det är tryggt och säkert.
Svar: Stig upp (sant). Man kan göra mycket roligt och lära sig nya saker med digitala enheter. Diskutera tillsammans med barnen om vad de tycker om att göra med mobiltelefonen eller surfplattan.
  1 min