Empati hör också hemma på nätet
Mål
Eleven bekantar sig med empati och de utmaningar som är förknippade med empati på nätet.
Eleven reflekterar över sitt eget och andras beteende i digitala miljöer.
Elevens empatiförmåga stärks genom individuella uppgifter och grupparbeten.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen
-
Förmåga att tänka och lära sig (K1)
Vardagskompetens (K3)
Digital kompetens (K5)
-
Svenska och litteratur: Att kommunicera (I1)
Omgivningslära: Vardagliga situationer och sammanhang (I2)
Religion: Ett gott liv (I3)
Livsåskådningskunskap: På upptäcktsfärd i en pluralistisk värld (I3)
Bakgrundsinformation för läraren
Se till att det råder en så trygg atmosfär som möjligt i klassrummet, där alla elever känner sig bekväma med att dela sina tankar. Ni kan till exempel göra en gemensam överenskommelse där eleverna förbinder sig till gemensamma spelregler, såsom:
Vi lyssnar på var och ens egna tankar och åsikter
Vi behandlar alla med respekt
Vi deltar modigt och engagerar oss i gemensamma aktiviteter
Bekanta dig i förväg med lärarens bakgrundsmaterial.
01
Uppvärmning: Vad är empati och vänlighet på nätet?
  10 - 15 min
Aktivitetens mål
Oppilaat virittäytyvät ajattelemaan empatiaa ja sitä, mitä haasteita siihen liittyy netissä.
Uppgiftens förlopp
1. Berätta för eleverna att lektionens tema är empati och vänlighet på nätet. Fundera tillsammans på vad empati är och vilka utmaningar som kan vara kopplade till empati i digitala miljöer, till exempel:
Empati är förmågan och viljan att förstå andras upplevelser
På nätet kan det vara svårare att leva sig in i någon annans situation då vi inte ser kroppsspråk och gester.
Det kan lättare uppstå missförstånd på nätet
Det är viktigt att komma ihåg att vara vänlig mot andra på nätet, även om man inte håller med dem.
2. Diskutera om hurdana diskussioner eleverna sett på nätet. Du kan skapa diskussion genom att exempelvis ställa följande frågor:
Har ni sett något obehagligt eller elakt i diskussioner eller meddelanden på nätet?
Varför tror ni att vissa människor säger elaka saker på nätet?
Hur kan man visa vänlighet mot andra på nätet?
02
Paruppgift: Elaka kommentarer på sociala medier
  15 - 20 min
Aktivitetens mål
Oppilaat käsittelevät parityönä konkreettisia tilanteita, joita netissä voi kohdata. Oppilaat harjoittelevat roolinotto- ja empatiakykyjä.
Uppgiftens förlopp
Berätta för eleverna att nästa uppgift handlar om att i par fundera på vad man kan göra om man ser elaka kommentarer eller otrevligt beteende på nätet. Förklara att uppgiften kan väcka obehagliga känslor, och att ni kan bearbeta känslorna tillsammans efter uppgiften.
Dela in eleverna i par. Ge dem arbetsbladet Elaka kommentarer på sociala medier. Du kan också projicera arbetsbladet längst fram i klassrummet, så att uppgiften kan göras som en gemensam diskussion i hela klassen. Läs följande instruktion högt för eleverna:
Elaka kommentarer på nätet, instruktioner
“Föreställ er att ni bläddrar igenom sociala medier. Ni hittar profilen av en okänd person i er egen ålder. På personens bilder finns flera elaka kommentarer. Titta på bilderna och läs kommentarerna. Diskutera sedan tillsammans vad ni skulle svara på frågorna under bilderna."
03
Gemensam genomgång av paruppgiften
  15 - 20 min
Aktiviteetin tavoitteet
Luokka purkaa paritehtävän vastaukset ja oppii yhdessä siitä, miten toimia, jos näkee ikäviä kommentteja netissä.
Toimintaohjeet
Gå igenom svaren med eleverna. Om du märker att uppgiften har väckt obehagliga känslor hos eleverna, stanna upp och bearbeta dem tillsammans. Be paren att dela med sig av sina svar. Under genomgången kan du påminna eleverna om följande:
Elaka meddelanden och all form av mobbning är alltid fel, även på nätet.
Elaka kommentarer kan orsaka långvarigt dåligt mående.
Det är bra att anmäla elaka kommentarer till plattformens administratörer och att berätta för en vuxen.
Det är viktigt att komma ihåg att nätmobbning och elaka kommentarer kan vara brottsliga.
Berätta för eleverna att alla är värdefulla precis som de är. Om de råkar ut för något obehagligt på nätet, är det aldrig deras fel. Påminn dem om att de alltid ska prata med en pålitlig vuxen om de blir sårade på nätet.
04
Individuell uppgift: Jag är vänlig på nätet
  5 - 10 min
Aktivitetens mål
Oppilas oppii soveltamaan tunnilla oppimaansa omaan toimintaansa netissä.
Uppgiftens förlopp
Dela ut arbetsbladet Jag är vänlig på nätet till varje elev i slutet av lektionen.
Berätta att eleverna med hjälp av arbetsbladet kan bestämma sätt på vilka de själva kan bidra till att göra nätet till en bättre plats.
Kom överens om när uppgiften ska göras och när ni går igenom den tillsammans.
05
Feedback
  1 min