Digitala enheter och koncentration
Vokabulär
-
Med digitala enheter avses alla typer av digitala apparater som barn använder i vardagen. Dessa inkluderar till exempel mobiltelefoner, datorer, surfplattor, spelkonsoler och smartklockor.
Mål
Eleven förstår vilka faktorer som påverkar koncentrationen och hur man kan skydda sin förmåga att fokusera.
Eleven reflekterar över hur egna vanor, som användning av digitala enheter, påverkar koncentrationen.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen
-
Förmåga att tänka och lära sig (K1)
Vardagskompetens (K3)
Digital kompetens (K5)
-
Svenska och litteratur: Att kommunicera (I1)
Omgivningslära: Vardagliga situationer och sammanhang (I2)
Religion: Ett gott liv (I3)
Livsåskådning: Grunderna för ett gemensamt liv (I3)
Lärarens bakgrundsinformation
Se till att det råder en så trygg atmosfär som möjligt i klassrummet, där alla elever känner sig bekväma med att dela sina tankar.
Syftet med lektionen är att lära sig om koncentration och att dela erfarenheter. Det är inte meningen att jämföra eller värdera någon annans förmåga att koncentrera sig.
Du hittar mer information om koncentration bland lärarens bakgrundsmaterial.
01
Uppvärmning: Vilka faktorer påverkar koncentrationen?
  10 - 15 min
Mål
I den här uppgiften väcks elevernas tankar kring vad koncentration innebär och vilka faktorer som påverkar förmågan att koncentrera sig.
Uppgiftens förlopp
Edetkää oppilaiden kanssa Digilaitteet ja keskittyminen -PowerPoint-diaesityksessä näkyvien kysymysten ja vastausten mukaisesti
Näytä luokalle ensin keskittymiseen liittyvä kysymys
Kun oppilaat ovat vastanneet, käykää läpi dioilla olevat vastausehdotukset. Edetkää näin kaksi keskittymiseen liittyvää kysymystä.
02
Grupparbete: Situationer som utmanar koncentrationen
  20 - 25 min
Mål
Eleverna lever sig in i konkreta vardagssituationer där digitala enheter kan störa koncentrationen. I grupparbetet utbyter eleverna sina tankar om faktorer som utmanar respektive främjar koncentrationen.
Uppgiftens förlopp
Uppgiften bygger på två olika fiktiva scenarier som först diskuteras i mindre grupper och därefter gemensamt i hela klassen.
Följ instruktionerna i bildspelet tillsammans med eleverna. Anvisningarna börjar på bild 7.
03
Individuell uppgift: Förbättra din koncentrationsförmåga!
  5 - 10 min
Mål
Syftet med aktiviteten är att omvandla lektionens innehåll till konkreta åtgärder och praktiska riktlinjer som eleverna kan använda för att bättre hantera sin tid med digitala enheter.
Uppgiftens förlopp
Obs! Du kan även ge denna uppgift som hemuppgift om det inte finns tillräckligt med tid under lektionen.
Visa bild 12 i presentationen – Individuell uppgift. Där hittar du också mer detaljerade instruktioner.
Dela ut arbetsbladet Förbättra din koncentrationsförmåga, antingen som utskrivna kopior eller som PDF via e-post.
04
Återkoppling
  1 min