Lärare /  Material åk 3-6 / Press från sociala medier

Press från sociala medier

Mål

  • Eleven förstår hurdan social press kan uppstå i samband med sociala medier och hur det kan påverka välmåendet.

  • Eleven förstår hur social press uppstår och får verktyg till att hantera den. 

Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen

    • Förmåga att tänka och lära sig (K1)

    • Vardagskompetens (K3)

    • Digital kompetens (K5)

    • Svenska och litteratur: Att kommunicera (I1)

    • Omgivningslära: Jag som människa (I1)  

    • Religion: Ett gott liv (I3)  

    • Livsåskådning: Att växa till ett gott liv (I1)

Bakgrundsinformation för lärare

Se till att det råder en så trygg atmosfär som möjligt i klassrummet, där alla elever känner sig bekväma med att dela sina tankar. Ni kan till exempel göra en gemensam överenskommelse där eleverna förbinder sig till gemensamma spelregler, såsom: 

  • Vi lyssnar på var och ens egna tankar och åsikter 

  • Vi behandlar alla med respekt 

  • Vi deltar modigt och engagerar oss i gemensamma aktiviteter 

Om du vill kan du bekanta dig med lärarens bakgrundsmaterial i förväg.

01

Påståenden om sociala medier: Åsiktslinje

  10 - 15 min

Mål

Målet med aktiviteten är att värma upp inför lektionens tema. Aktiviteten hjälper elever att reflektera över sin egen relation till sociala medier och hur de upplever att sociala medier påverkar ungas liv.  

Uppgiftens förlopp

  1. Följ instruktionerna i PowerPoint-presentationen. Uppgiften börjar på dia 2

  2. Instruera eleverna att ställa sig på åsiktslinjen för varje påstående (4 st) som presenteras i PowerPointen enligt följande:

  3. Ställ dig längst ut till höger om du är helt av samma åsikt

    1. Ställ dig till vänster om du är helt av annan åsikt

    2. Ställ dig i mitten om din åsikt är någonstans mittemellan

  4. Gå igenom ett påstående i taget och be eleverna ställa sig på åsiktlinjen.

  5. Ta en gemensam genomgång i slutet.

02

Grupparbete: Pressen från sociala medier

  25 - 30 min

Mål

Målet med aktiviteten är att få eleverna att leva sig in i konkreta situationer där sociala medier kan skapa press. Eleverna får också verktyg att bearbeta pressen.

Uppgiftens förlopp:

  1. Följ de anvisningar som visas i PowerPoint-presentationen. Instruktionerna börjar på bild 8 i PowerPoint.

  2. I uppgiften behandlas tre fiktiva scenarier genom att först diskutera i smågrupp och sedan i helklass.

  3. Gå igenom tipsen efter varje scenarie.

  4. Gå till sist igenom alla tips som finns samlade i slutet av presentationen.

03

Hemuppgift: Hur minska på pressen från sociala medier

  5 - 10 min

Mål

Målet med aktiviteten är att uppmuntra elever till att i praktiken tillämpa det de lärt sig under lektionen.

Uppgiftens förlopp:

  1. Visa instruktionerna som finns på bild 14 i PowerPoint-presentationen.

  2. Dela ut arbetsbladet Fem tips för att minska på pressen från sociala medier.

  3. Instruera eleverna att skriva instruktioner och tips till klassen om hur man kan minska den press som sociala medier orsakar.

  4. Kom överens med klassen om när ni går igenom svaren.

04

Återkoppling

  1 min